Var god vänta...

KÖPVILLKOR

Förstasidan / KÖPVILLKOR

FÖRSÄLJNINGSVILLKOR

Allmänt:
Du som konsument/kund som handlar hos Liontech Computer Group AB omfattas av konsumentköplagen, konsumenttjänstlagen och distansavtalslagen.
 
Pris & Information:
Alla priser på Liontech Computer Group AB:s hemsida visas i svenska kronor och inklusive moms. Frakt tillkommer på alla postordrar. Det går alltid att hämta ut beställda varor i vår butik (Spånga).
Liontech Computer Group AB har rätt till att ändra priser samt information på hemsida och övriga publikationer utan föregående avisering innan specificerad orderbekräftelse skickats ut till kund. Avtalat pris mellan Liontech Computer Group AB och kund gäller såvida inget annat överenskommits.
Varor på hemsidan uppdateras i realtid flera gånger per dag med både information och pris.
 
Beställning & Leverans:
Vid orderläggning skickas en automatisk mottagningsbekräftelse med statusen "Under behandling" via e-post. Detta e-post utgör endast information om innehållet i beställningen (gäller EJ som orderbekräftelse). I samband med att ordern expideras från Liontech Computer Group AB:s lager, erhåller kunden via e-post ett nytt mail med statusen "Beställt" som gäller som orderbekräftelse. Sedan skickas ett e-post med statusen "Levererad", "Finns att hämta i butik" eller "Annullerad" beroende på order/status.
Vid uppenbara felaktigheter som priser eller produktinformation som anges i mottagningsbekräftelsen eller fakturan, äger Liontech Computer Group AB rätt att korrigera sådant pris eller information och kunden erhåller ett nytt e-post med rätt information. Kunden äger rätt att avbeställa sin order utan kostnad om korrigeringarna ej accepteras.
Försäljning kan EJ ske till omyndig eller beställare under 18 år.
När ordern skickas eller finns att hämtas från/hos Liontech Computer Group AB erhåller kunden ett nytt e-post med statusen "Levererad" (spårningsnummer/tacking-ID skickas med det e-post som har statusen "Levererad") eller "Finns att hämta i butik". En SMS-avisering skickas (ifall mobilnummer är uppgivet), telefonsamtal och/eller e-post skickas när ordern finns att hämta på utlämningsstället eller när ordern finns att hämta i vår butik (Spånga). Varor som beställs och hämtas i vår butik, ligger i vårt lager i fjorton (14) dagar efter ankomst och kan hämtas ut under denna period. Givetvis går det att meddela i kommentarrutan vid beställning eller till vår kundtjänst att uthämtningen sker inom en längre period än 14 dagar. För Ej uthämtade varor debiteras en fraktavgift tillbaka till leverantör beroende på produktens art, vikt och volym.
 
Ändring & Avbeställning av order:
Kunden har rätt till att ändra sin order fram till att paketet packats hos Liontech Computer Group AB. Ändring kan ske via telefon till kundtjänst 08-4457770 eller via e-post till order@liontech.se. Efter att ordern har packats går det inte att göra ändringar. Vid genomförd förskottsbetalning kan ordern inte ändras.
Kunden kan avbeställa sin order utan extra avgift innan varorna är beställda från Liontech Computer Group AB:s externa lager (leverantörslager). Vid avbeställning efter att varorna blivit beställda, ankommit till butiken eller skickats till kund, kan en kostnad tillkomma som omfattar hanteringsavgift om minst 99kr eller 15% av ordersumman samt en fraktkostnad som är beroende på varans art och vikt.
 
Lagerstatus & Leveranstider:
För att göra det enklare för kunden att se lagerstatus och beräkna leveranstider så har vi markerat lagerstatusen med symboler och en kortfattande text för att se aktuell status. Håll muspekaren över lagerstatusen för mer information om vardera produkt.
Vi har markerat lagervaror med grön eller gul box och icke lagervaror med röd eller grå box och nedan är beskrivningarna:
Grön box - På lager i butik: Produkten finns för omgående leverans. Datorpaket har 1-3 dagars leveranstid.
Gul box - Beställningsvara: Produkten finns på vårt centrallager, beställningsvara upp till 6 dagars leveranstid.
Röd box - Ej i lager: Produkten finns inte på lager, obekräftad leveranstid.
Grå box - Preliminärt datum: Produkten finns preliminärt angivet datum på centrallagret.
Varor i butikslager (Spånga) kan hämtas direkt eller skickas oftast samma dag ifall order läggs innan 13:00. Varor som finns på lager hos leverantören har normalt cirka sex (6) arbetsdagar, men kan ta längre tid beroende på lagerstatus, produkter, tansportbolag, tider, helger och väderförhållanden mm. Preliminära leveransdatum kan skjutas fram eller komma i lager tidigare hos leverantören. Beställningsvaror har okänt leveransdatum, men finns fortfarande i Liontech Computer Group AB:s sortiment för beställning.
Lagerstatus på hemsidan uppdateras i realtid flera (minst en) gång per dag. Butikslager uppdateras minst en gång per dag.
 
Betalning:
Försäljning sker i butik (Spånga) med kontant-/kortbetalning eller på webben med kreditkort/kontokort, förskottsbetalning, delbetalning/avbetalning samt faktura via Klarna eller Ecster. Vid fakturabetalning ansvarar Klarna eller Ecster för kreditbedömning, avisering och betalningsmottagning. Vid försenad betalning utgår en påminnelseavgift enligt lag på 50 kr (kan komma att skilja).
För villkor gällande faktura samt avbetalning hänvisar Liontech Computer Group AB till respekrive kreditbedömare, till exempel Klarna eller Ecster.
 
Fraktkostnad & Transport:
Frakt tillkommer på alla postordrar och skickas med PostNord, DHL eller annat transportbolag. Det går även att välja att hämta ut beställda varor i vår butik (Spånga) kostnadsfritt. Fraktkostnader framgår vid beställning eller längst ner i kundvagnen när produkter adderas. Varor som överstiger 20 kg (TV, vitvaror mm.) kan inte skickas till "utlämningsställe/hempaket" och extra frakt kan tillkomma. I dessa fall kontaktar Liontech Computer Group AB kunden och meddelar detta i förväg innan varorna beställs/skickas. För varor som överstiger 35 kg lämnas dessa på tunggodsterminal och extra frakt kan tillkomma.
Estimerade fraktpriser ser du nedan.
OBS! EJ utösta paket debiteras med en administrationsavgift från 99 kr inklusive moms samt frakt tur och retur för att täcka Liontech Computer Group AB:s kostnader.
Exempel 99 kr + 2 x 59 kr = 217 kr.
Liontech Computer Group AB står för risken för varan/varorna tills att de är utlämnade till kund. Liontech Computer Group AB rekommenderar däremot att se efter fraktskador och anmäla eventuella fraktskador direkt till fraktbolaget, exempelvis PostNord eller DHL. Synliga skador anmäls direkt samma dag till transportbolaget på plats då de inte accepteras i efterhand. Dolda skador anmäls senast inom tre (3) arbetsdagar till transportbolaget då de inte accepteras i efterhand.
Kontaktinformation för: PostNord - Klicka här!   |   DHL - Klicka här!
OBS! Vid val av postförskott eller efterkrav i samband med uthämtning vid utlämningsställe kan det förekomma att det ändras till annat utlämningsställe då alla utlämningsställen inte har möjligheten att hantera postförskott eller efterkrav. Det vill säga att även ifall spårningen efter närmaste utlämningsställe visar en plats, kan detta ändras och kunden hämtar ut varorna på en annan plats.
DHL tar inte emot några kontanter eller kort vid uthämtning av paket vid dörr. Dessa paket måste betalas med så kallat postväxel. Postväxel kan man växla i till exempel postkontor.
 
Estimerade fraktkostnader:
Fraktmetod:
Hämtar i butiken (Spånga) - Varorna hämtas av dig i vår butik - Spånga C. - Klicka här för att se kartan!
Paket till utlämningsställe - Era varor skickas till närmaste utlämningsställe, upp till 20 kg.
Företagspaket 16:00 - Era varor skickas till företaget fram till dörr, upp till 20 kg.
Hempaket - Era varor skickas hem fram till dörr, upp till 20 kg.
Bud inom Stockholm - Era varor skickas med bud fram till dörr.
Pallfrakt - Era varor skickas på pall fram till dörr.
Pris:
Gratis!
59:-
199:-
399:-
799:-
899:-
 
Spåra paket & Hitta utlämningsställen:
Med hjälp av länkarna nedan kan kunden spåra sitt paket efter att ha erhållit ett spårningsnummer/tracking-ID samt att innan order kunna se var sitt paket eventuellt kommer att finnas för avhämtning.
OBS! Vid val av postförskott eller efterkrav i samband med uthämtning vid utlämningsställe kan det förekomma att det ändras till annat utlämningsställe då alla utlämningsställen inte har möjligheten att hantera postförskott eller efterkrav. Det vill säga att även ifall spårningen efter närmaste utlämningsställe visar en plats, kan detta ändras och kunden hämtar ut varorna på en annan plats.
Spåra paket skickade med: PostNord - Klicka här!   |   DHL - Klicka här!
Hitta närmaste utlämningsställe för: PostNord - Klicka här!   |   DHL - Klicka här!
 
Produkter & Manualer:
Vissa av Liontech Computer Group AB:s produkter kommer från andra länder än Sverige, till exempel Tyskland och Storbritannien. De är oftast producerade för marknaden i dessa länder. De kommer även oftast med endast tysk eller engelsk manual (svensk kan finnas att hämta från tillverkarens webbsida). Vissa av dessa produkter är inte helt kompatibla med svensk marknad och vissa funktioner kanske inte fungerar i Sverige som till exempel TV-apparater och navigationssystem. Därför rekommenderar Liontech Computer Group AB kunden att fråga kundtjänst eller support hos Liontech Computer Group AB innan köp på produkter kunden är osäker på då risken finns att öppetköp/ångerrätt inte gäller ifall vissa krav inte uppfylls av produkten. Kontakta oss innan köp via e-post kundtjanst@liontech.se eller via telefon 08-4457770.
 
Garanti:
Alla våra produkter har ett (1) års garanti ifall inget annat anges. Garantitiden skiljer sig mellan olika produkter. De hanteras även på olika sätt beroende på produkt. I vissa fall hanteras ärenden av tillverkaren eller av auktoriserad verkstad. I annat fall hanteras garantiärenden direkt av Liontech Computer Group AB.
Vid returer samt garantiärenden kan en hanteringstid på cirka 1-5 arbetsveckor tillkomma då Liontech Computer Group AB är tvugna att skicka vissa produkter tillbaka till leverantör för undersökning, reparation och/eller utbyte.
OBS! produktetiketter med produktnamn och serienummer samt andra etiketter får EJ plockas bort eller förstöras. Vid förstörda eller bortplockade/borttagna etiketter gäller ingen garanti på produkten/produkterna. Kontakta Liontech Computer Group AB gärna för mer information angående garantier till support@liontech.se eller via telefon 08-4457770.
 
Ständigt lysande/mörka pixlar på TFT-skärmar:
På alla produkter med s.k. platt bildskärm (TFT) finns risken att det kan finnas ständigt lysande eller ständigt mörka pixlar redan vid leverans av produkten. Detta är inte att betrakta som ett fel i varan i sig utan hänförts till kvalitetsmässiga variationer i bildelementen som uppstår under tillverkningen. Antal tillåtna ständigt lysande/mörka pixlar varierar mellan tillverkarna men de flesta håller sig till standarden ISO 13406-2 (TFT-skärmar, skärmar på bärbara datorer, etc. räknas till klass II bildelement om inte annat framgår av produktinformationen). Ständigt Lysande/mörka pixlar kan även uppstå efter en tids användning av skärmen. Även detta är normalt och faller inte under garanti såvitt inte antalet överstiger det tillåtna antalet enligt ISO 13406-2 eller respektive tillverkares garantivillkor.
I standarden ISO 13406-2 delas TFT-element in i fyra olika klasser, klass I, klass II, klass III och klass IV. TFT-element som hänförs till klass I får ej innehålla ständigt lysande eller mörka pixlar. Till denna kategori hör TFT-element avsedda för t ex militärt bruk eller för användning i medicinsk apparatur.
För TFT-element som hänförs till klass II tillåts ett visst antal ständigt lysande/mörka pixlar räknat per antal miljoner pixlar skärmen består av. Alla TFT-element avsedda för företags- eller konsumentmarknaden faller under klass II. Klass III och IV tillåter än fler defekta pixlar men element klassade som III eller IV förekommer nästan inte på den svenska marknaden.
Liontech Computer Group AB lämnar inga ytterligare garantier avseende ständigt lysande/mörka pixlar än den av tillverkaren specificerade.
Dessa villkor kan komma att uppdateras eller skilja utan förvarning mellan olika tillverkare och hanteras alltid enligt tillverkarens villkor. 
 
Öppetköp:
Öppetköp gäller i fjorton (14) dagar från fakturadatum. För att öppetköp skall gälla skall varan vara oöppnad, oanvänd eller oförstörd (så som kund skulle undersöka varan innan köp i butik). Öppetköp gäller endast för privatkunder. För företagskunder gäller returrätt på obruten vara i fjorton (14) dagar från fakturadatum.
 
Konsuments ångerrätt vid distansavtal (privatperson):
Vid ångerrätt rekommenderas konsumenten att meddela Liontech Computer Group AB angående eventuell retur inom fjorton (14) dagar från att konsumenten tagit emot varan/varorna eller haft väsentlig del av dem. Ångerrätten gäller dock EJ hygienvaror, datorprogram, spel, ljud- och bildupptagningar då förseglingen/plomberingen brutits. Försegling avser även teknisk plombering, exempelvis serienummer. Ångerrätten gäller heller inte produkter konsumenten fått information om EJ ångerrätt vid/innan köp, vid köp av våra skräddarsydda datorpaket som byggs efter önskemål samt namn/tags som tillveras efter önskemål, specialbeställda varor, start av produkter som anses vara begagnade efter start, speciellt dessa med operativsystem och laddningsbara batterier, exemelvis mobiltelefoner, datorer mm. (vänligen kontakta Liontech Computer Group AB innan köp för råd om vad som gäller för enskilda produkter - support@liontech.se). Ångerrätten gäller endast ifall varan är i väsentligen oförändrat skick. Ångerrätten är EJ tillämplig för företag.
OBS! Liontech Computer Group AB har rätt att ta en avgift för värdeminskning och/eller frakten tillbaka till leverantören som skiljer sig åt mellan produkter på grund av vikt och/eller volym.
Vid ångerrätt rekommenderas konsumenten att kontakta Liontech Computer Group AB:s support via e-post support@liontech.se eller göra en felanmälan via hemsidan (under "mitt konto") och skriva ångerrätt som orsak. Konsumenten skickar tillbaka returen efter att erhållit ett returnummer därefter, med en ifylld och underskriven ångerblankett (klicka här för att ladda ner ångerblankett - PDF), enligt samma information/villkor uppgivna under "reklamation" nedan.
OBS! Erhållande av returnummer utgör inte godkännande av ångerrätt utan godkänns först när Liontech Computer Group AB mottagit produkten och funnit den insänd i enlighet med villkoren ovan.
 
Särskilda villkor för programvaror:
Vid köp av programvara, spel eller annan sorts mjukvara erhåller kunden inte någon annan rätt till denna än vad som följer av de särskilda villkor/licensavtal.
 
Reklamation & Returer:
Vid defekt/EJ fungerande vara rekommenderar Liontech Computer Group AB att kunden anmäler felet genom att kontakta support via e-post support@liontech.se, via telefon 08-4457770 eller att anmäla felet på hemsidan genom att logga in på sitt konto och göra en returanmälan.
Liontech Computer Group AB rekommenderar att kunden undersöker felet på den defekta/EJ fungerande varan innan kunden skickar in varan på retur. Kunden står för frakten till Liontech Computer Group AB. Liontech Computer Group AB står för frakten tillbaka till kund vid garantiärenden, ifall inget annat överenskommits.
Vid returer samt garantiärenden kan en hanteringstid på ca. 1-5 arbetsveckor tillkomma då vi är tvugna att skicka vissa produkter tillbaka till leverantör för undersökning, reparation och/eller utbyte.
Alla returer skickas till Liontech Computer Group AB om inget annat överenskommits mellan Liontech Computer Group AB och kund. I vissa fall skickas defekta varor direkt av kund till tillverkaren eller servicepartner.
När kund har kontaktat Liontech Computer Group AB får kunden ett returnummer som Liontech Computer Group AB rekommenderar att kunden alltid använder (med returer, i mejlkonversation, vid telefonsamtal) så att ärendet påskyndas och underlättar hanteringen. Kunden bör förpacka varorna väl innan retur till Liontech Computer Group AB (helst så som de skickades till kunden). Vid fraktskadade varor på grund av bristfällig emballering debiteras kunden. Använd alltid genomskinlig tejp för att inte förstöra originalpaket som kan innebära att returen nekas/avslås. För felfria varor debiteras kunden en test-/felsökningsavgift från 99 kr inkl. moms, dessutom kan eventuella fraktkostnader tillkomma.

För snabbare hantering ber vi dig som kund att följa dessa steg för att försäkra om en godkänd retur:
- Paketera varan/varorna VÄL (som vid leverans).
- Paketera varan/varorna och använd alltid genomskinlig tejp.
- Bifoga med ALLA tillbehör som levererades med varan/varorna.
- Bifoga med returnummer, fakturakopia, felbeskrivning och/eller annat ifall begärt.
- Lämna in paketet till ett postkontor/transportkontor.
- Skicka som företagspaket, postpaket eller rekommenderat brev/paket.

OBS! Liontech Computer Group AB rekommenderar spårbara försändelser. Paket som skickas till Liontech Computer Group AB och hamnar på utlämningsställen på över 500 meter från fysiska butiken (Spånga), riskerar att EJ hämtas ut och returneras till kunden.

Adress för returer till Lionetch Computer Group AB:
Liontech Computer Group AB
Att: RMA
Sörgårdsvägen 24
163 52   SPÅNGA
 
Övrigt:
Liontech Computer Group AB förbehåller sig för eventuella fel på webben, i datablad och andra specifikationer som finns på/i produkterna, bilderna på produkterna ska ses som illustrationer och visar inte alltid exakt hur produkten ser ut eller är beskaffad. Kund rekommenderas att fråga Liontech Computer Group AB ifall några frågor uppstår.
Liontech Computer Group AB förbehåller sig för tryckfel, ändringar av priser och specifikationer utan varsel innan specificerad orderbekräftelse skickats ut till kund.
Även om vi gör vårt bästa för att ge relevant information, så är bilderna bara till för att ge ett generellt intryck, och själva varan behöver nödvändigtvis inte se ut precis som på bilden. Om det är skillnader mellan produkt överskrift, beskrivning och bild, så är det produktöverskriften som gäller. (Till exempel Pc:n kommer inte nödvändigtvis med monitor även om bilden visar det). Om något är oklart rekommenderas kunden att skicka e-post till support@liontech.se eller ringa in på 08-4457770 före eventuell beställning.
 
Vid tvist:
Vid eventuell tvist har vi som policy att alltid följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer alternativt Stockholms Tingsrätt.